Geleneksel “Maraş abası” kullanılmamış yavru tasarımlarla geleceğe aktarılıyor

Tarihte birçok medeniyete ve kültüre ev sahipliği fail Kahramanmaraş’ta anadan görme koca kıyafeti “Maraş abası”, yıpranmamış çocuk tasarımlarla geleceğe taşınıyor.

Geçmişte kentin düşman işgalinden kurtuluşu amacıyla savaşım eden vatanseverlerin giydiği dernekevi libas kendisine hafızalarda yerini koruyucu, babadan oğula miras bırakılan erkek giysisi “Maraş abası”nın yaşatılması üzere çalışmalar yürütülüyor.

“Maraş abası”nın aktüel hayatta daha fazla kayran alması amacıyla girişimlerde mevcut Kahramanmaraş Tekemmül Enstitüsü, abanın ilk üretildiği dönemin tezgahlarını aslına makul şekle getirerek usta öğreticilerle üretimini sürdürüyor.

Enstitüde raci ana, ocak tekstilinden çantaya, takıdan bijuteriye, broştan yeleğe büyüklüğünde yaşamın seçme alanında kullanılarak müşterilerin beğenisine sunuluyor.

Kahramanmaraş Olgunlaşma Enstitüsü Müdürü Ayşegül Kaya, AA muhabirine, “Maraş abası”nın kentte esaslı bir geçmişinin olduğunu anlattı.

Erkeklerin alelumum kentin hususi günlerinde anne giydiğini anlatım eden Kaya, aba kültürünün yaşatılması için muhtelif çalışmalar yaptıklarını söyledi.

“Günce hayata uyarlanıyor”

Enstitünün geçmişi bugüne söylemek üzere tıpkısı misyonu bulunduğuna dikkati çeken Kaya, şunları kaydetti:

“Kahramanmaraş abası geçmişten günümüze mevrut anadan görme ayvaz kıyafetidir. Tekemmül Enstitüsü yerine biz üstelik icraat yapmaktayız. Duayen Çelebi’nin Seyahatname’sinde bahsettiği üzere, şita şartlarında özellikle giyilmesi müstelzim bir kıyafettir. Günümüzde bu sanat ve tekniği ati nesillere aktarmak hesabına değişik objelerde mücahede yapmaktayız. Maraş abasını, günlük hayatta rahatlıkla kullanabileceğimiz çarliston marka, yastık, rehavet, aksesuar, perforaj, ceket, hanım kıyafetlerinde kullanıyoruz. Hemen eş kıyafeti değil kadın kıyafetleri üzerinde birlikte tasarımlar yapmaktayız.”

Geleneksel tezgahta dokunuyor

Enstitüde halk sanatları öğretmeni Rabia Fatma Turhan bile atölyede el emeği ve ayn nuruyla istihsal yapıldığını, nene dokumanın çıdam gerektirdiğini dile getirdi.

Abayı modernize ederek bugün kullanılacak şekle uyarladıklarına değinen Turhan, şu ifadeleri kullandı:

“Geleneksek ana şu an kullanılmadığı için tığ imdi modernize ederek kırlent, çanta, koca ve avrat giyiminin farklı alanlarında kullanmaya çaba ediyoruz. Bununla ilişik ağırlık örnekleri çalışıyoruz. Çanta ve örtüler tasarlıyoruz. Anadan Görme tezgahta dokuyoruz. Fabrikasyon yerine da dokunabiliyor amma amacımız geçmişten gelen geleneksel halk sanatlarımızı geleceğimize, nesillerimize aktarma etmek olduğu üzere birebir aynısını dokumaya mücahede ediyoruz.”

Share: