İSTANBUL-PERA KOLAYCA OTELİ, İSTANBUL ARKEOLOJİ MÜZESİ, OSMANLI BANKASI? INSTİTUT FRANÇAİS İSTANBUL’DA SERGİLENİYOR

? Fransız kökenli levanten mimar Alexandre Vallaury’in 1800’lü yıllarda yaptığı Osmanlı Bankası binası, İstanbul Kazı Bilimi Müzesi, Rum Yetimhanesi ve Pera Basit Oteli üzere kalıntı bırakan eserleri resimci Bilal İmren’in objektifinden Institut français Istanbul’dahi sergileniyor. Sergiyle Osmanlı’nın önceki mimarı olan Vallaury’in Türkiye’deki mimariye olan etkilerini yayımlamak ve Fransa ile olan kültürel ilişkilere mum burulmak hedefleniyor. Institut français, Avrupa Bırakıt Günleri kapsamında Fransız kökenli levanten mimar ‘Alexandre Vallaury’in İstanbul mirası’ isimli sergi sanatseverlerin beğenisine sunuldu. Taksim’deki Institut français’bile 23 Ekim’e büyüklüğünde sürecek olan sergide ziyaretçiler fotoğrafhane Bilal İmren’in objektifinden Alexandre Vallaury’in mimarlık alanda İstanbul’a bıraktığı mirası görebilecek. VALLAURY, NEO-OSMANLI STİLİNİN YARATICILARINDAN

Paris Pir Sanatlar Ulusal Erdemli Okulu’nda öğrenim gören mimar Alexandre Vallaury, derbent kıyısında 19’uncu çağ sonlarında ve 20’nci çağ başlarında nesir edilen binaları tanımlayan neo-osmanlı stilinin yaratıcılarından ve ileri taşıyanlarından biri oldu. Alexandre Vallaury’nin yaratıcısı olduğu binalar ortada, neo-uyanış stilinde Osmanlı Bankası binası, İstanbul Kazı Bilimi Müzesi, Anadolu Yetimhanesi Pera Basit Oteli vadi alıyor. Benzeri Fransız ve Avrupa kültür geleneği haline mevrut 39’uncu Avrupa Miras Günleri vesilesiyle düzenlenen sergi, hem şehirde sanatsal aynı yolculuğa nida ediyor hem de Fransa ve Türkiye arasındaki akva ekin ilişkisinin ayrımsız nişanesi yerine karşımıza çıkıyor.

‘4-5 AY SIKI ÇALIŞTIK, ÇOK KEYİFLİ BİR İŞ OLDU’

Sergiye ilişik mütekellim canlı resimci Bilal İmren, ‘Sergi Alexandre Vallaury’in İstanbul’birlikte yaptığı asar üzerine, Vallaury çok muhteşem aynı mimar. Osmanlı’nın ilk mimarlık, şehr-i mimar yerine geçiyor. Türkiye amacıyla mimarlık alanda yüce başlangıçlar yapmış. Domuzuna sanatlar eğitimini geçmiş kuranlardan Mimar Sinan Iyicene Sanatlar Üniversitesi, Pera Amelî Oteli, Kazı Bilimi Müzesi kabilinden sayımsız iz bırakan eseri var. Sergiyi Fransız Kültür Merkezi ile Türkiye-Fransa ilişkilerine müteveccih kuma proje kendisine hayata geçirdik. 4-5 kamer sıkı çalıştık böyle ayrımsız işporta ortaya daha çok. Benim üzere çokça dörtköşe bire bir işti. Sergide 7-8 mekanın fotoğrafları var. Sergide asıl yokuş noktamız Fransız asıllı tıpkı mimarın Türkiye’ye olan etkilerini yayımlamak. Bu eserler ayrıntılı yıllardır gözümüzün uğrunda olan nazik nazik yapılar’ dedi.

PAZARTESİ’DEN CUMARTESİ’YE 10.00 İLE 18.00 SAATLERİ ARASINDA ZİYARET EDİLEBİLİR

Institut français İstanbul iletişim sorumlusu Selin Şaşmaz Kalaycıoğlu ise ‘Her yıl ilkgüz ayında yapılan Avrupa Kültür Mirası Günleri kapsamında sergiyi sanatseverlerle buluşturduk. Avrupa Firez Mirası Günleri bu yıl 39’uncu misil düzenleniyor. Fransa’da başlayıp, 50’ye yakın ülkeye yayıldı. Bu günlerde ciddiyet yerine müzelerin mecbur bölümleri, kamu binaları, parlamentolar ziyarete açılıyor. Işık sanatçımız Bilal İmren ile bu sergide mimar Alexandre Vallaury’in İstanbul’birlikte imzasını taşıyan esas eserleri fotoğrafladık. Özel tıpkı antoloji hazırladık, eserleri 23 Ekim’e kadar sergiliyoruz. Pazartesi’den cumartesi gününe büyüklüğünde 10.00 ile 18.00 saatleri ortada konuşma edilebilir. Yekpare sanatseverleri ve İstanbul aşıklarını sergiye bekliyoruz’ diye niteleyerek konuştu. BİLAL İMREN KİMDİR?

Sergi Iyicene Sanatlar fakültesi mezunu gailesiz resimci Bilal İmren’in objektifinden, İstanbul’üstelik Alexandre Vallaury’nin mirasını zat seçkisi ve perspektifinden keşfediyor. 1994 senesinde Ağrı’bile doğan İmren, 2014 yılında Güzel Sanatlar Fakültesi foto bölümünde okudu. Mimari ve belgesel işık alanında yaptığı çalışmalarla mütenevvi sergilere katıldı. Sosyal bilincinin ve belleğin oluşması açısından yüce bir güce topluluk olduğunu düşündüğü bu görsel nutuk alanında üretim yapmaya devam ediyor. Fotoğrafhane, istekli dokümanter fotoğrafçısı kendisine, değme stilize köşe ve kıvrımın, detay ve görüş açısı çizgisinin, gölgenin ya de yönlendirilmiş mum izinin arkasında mimarı ortaya çıkartmayı amaçlıyor. Fotoğraflarının akademik boyutu bu masif ve hacimli emlak özneleri genişlik dolgunca şekilde ortaya koyuyor.



Share: